در آخرین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)، سایه کرونا بر سبک زندگی و معیشت مردم تا حدود زیادی روشن شد. این نظرسنجی نشان میدهد که حداقل نیمی از جامعه بر اثر کرونا، با کاهش درآمد مواجه شدهاند. اغلب این افراد بهدلیل تعطیلی کسبوکارها با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم میکنند.
تقریبا ۴۲ درصد از افراد شرکتکننده در نظرسنجی از تعطیلی کسبوکار خود خبر داده بودند. از طرفی بیش از یک هشتم افراد (معادل ۵/ ۱۳ درصد) از بیکاری خود در این مدت خبر دادند این داده میتواند زنگ خطری برای بازار کار ایران، نرخ فقر و معیشت دهکهای پایین جامعه باشد. برآورد ۵/ ۱۳ درصدی میتواند اولین متر تخریب شغلی کرونا به حساب بیاید. با این وجود، تقریبا ۴۰ درصد جامعه خواهان شروع فعالیتهای اقتصادی هستند.
این نظرسنجی که در سطح ملی برگزار شده است، میگوید: حدود یک سوم مردم، بازگشایی «مراکز تجاری و خرید» را اولویت سیاستی دولت عنوان میکنند. منطبق با این دادهها، برآوردهایی از ضرر اصناف در ایام کرونا نیز ارائه شده که بسیار قابل توجه بوده و تاییدکننده وضعیت اقتصادی مردم در این ایام است. در همین راستا، معاون اول رئیسجمهور نیز بر تشکیل تیم ویژهای در وزارت صمت برای سال کرونا تاکید کرد.
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در جدیدترین نظرسنجی، تغییرات در برخی پارامترهای زندگی و ترجیحات مدیریتی دوران کرونا را از مردم جویا شده است. این نظرسنجیها بهطور مشخص تاثیر شیوع کرونا بر وضعیت اقتصادی، اولویتهای مردم در رفع محدودیتها، میزان ترس مردم از ابتلا به کرونا، تنشهای خانوادگی، نظر مردم درخصوص تداوم خانهنشینی، کمک مالی به دیگر افراد و تغییرات در اعتقادات مذهبی مردم را بررسی کرده است.
نتایج مهمترین بخش نظرسنجی نشان میدهد بیش از نیمی از افراد بهدلیل شیوع ویروس کرونا با کاهش درآمد روبهرو شدند و ۵/ ۱۳ درصد نیز شغل خود را از دست دادهاند. این نتایج نشان میدهد کرونا ضربه شدیدی به اقتصاد ایران وارد کرده است. در بخش دیگری از این گزارش نشان داده شده، اولویت اول مردم در بازگشایی اماکن عمومی، مراکز تجاری و خرید بوده و اولویت دوم با فاصله ۷/ ۰ درصدی، اماکن مذهبی و زیارتگاهی گزارش شده است.
حدود یک سوم مردم به افراد دیگر در این ایام کمک مالی کردهاند و ۶/ ۴۸ درصد مردم اعلام کردند که توانایی کمک مالی به شخص دیگری را ندارند. از سوی دیگر ۴/ ۴۸ درصد از شرکتکنندگان در این نظرسنجی اعلام کردهاند اعتقادات مذهبی آنها در این ایام تغییر خاصی نکرده است و حدود ۴۷ درصد نیز گفتهاند مفاهیم مذهبی در حین شیوع کرونا از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. این نظرسنجیها بهصورت تلفنی و با جامعه آماری افراد بزرگسال (بالای ۱۸ سال) در سطح ملی و حجم نمونه ۱۵۶۳ در تاریخ ۲۴ تا ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ بهصورت خویش فرمایی توسط ایسپا اجرا شده است.
تاثیر منفی کرونا بر وضعیت اقتصادی
در مهمترین بخش از این نظرسنجی از افراد در مورد وضعیت اقتصادی آنها پس از شیوع ویروس کرونا سوال پرسیده شده است. از شرکتکنندگان در این نظرسنجی پرسیده شده است که کدام یک از شرایط اقتصادی پس از شیوع ویروس کرونا برای آنها پیش آمده است. شرکتکنندگان امکان اشاره به چندین گزینه را در این سوال داشتهاند. نتایج نشان میدهد وضعیت اغلب مردم نسبت به قبل بدتر شده است.
مطابق با پاسخ افراد شیوع این ویروس درآمد ۷/ ۵۰ درصد از افراد را کاهش داده است و موجب تعطیلی کسبوکار ۷/ ۴۱ درصد از افراد شده است. آمار نگرانکننده آنجاست که ۵/ ۱۳ درصد از افراد اعلام کردهاند که به خاطر شیوع این ویروس شغل خود را از دست دادهاند. به عبارت دیگر از هر ۵/ ۷ نفر یک نفر شغل خود را از دست داده است که این آمار بسیار نگرانکننده است و حاکی از افزایش سطح بیکاری در جامعه پس از کرونا خواهد بود. فقط ۳/ ۲۶ درصد از افراد نمونه اعلام کردهاند که وضعیت اقتصادیشان تغییری نکرده است.
اولویتهای مردم برای رفع محدودیتها
در این نظرسنجی از مردم پرسیده شد: «اگر قرار باشد محدودیتهای ناشی از شیوع بیماری کرونا از مراکز و مکانها برداشته شود شما ترجیح میدهید کدامیک از موارد زودتر بازگشایی شود؟» در این سوال پاسخگویان امکان انتخاب سه گزینه را داشتهاند.
بیشترین نظر به سمت گزینه مراکز تجاری و خرید بوده است. یافتهها و نتایج نشان میدهد، ۹/ ۳۲ درصد ترجیح میدهند «مراکز تجاری و خرید» و ۶/ ۳۲ درصد ترجیح میدهند «اماکن مذهبی و زیارتگاهی» در اولویت بازگشایی قرار گیرند. در واقع اختلاف معناداری بین ۲ گزینه اول موجود نیست. ضمن اینکه گزینه سوم نیز در نزدیکی ۲ گزینه اول قرار داشته است. نظر ۱/ ۲۹ درصد شرکتکنندگان این بوده که «باشگاههای ورزشی، استخر و ورزشگاهها» هم باید در اولویت بازگشایی قرار گیرد.
در مراتب بعدی، «نماز جماعت و جمعه» با ۲/ ۲۱ درصد، «پارکها و مراکز تفریحی» با ۱۹ درصد، «رستورانها و کافی شاپها» با ۶/ ۱۵ درصد، «کلینیکهای زیبایی و آرایشگاهها» با ۹/ ۱۱ درصد و «سینما، تئاتر، کنسرت» با ۴/ ۷ درصد قرار دارند. در حقیقت ملاحظه میشود که براساس این نظرسنجی، اولویت مردم برای بازگشایی و برگشت به حالت عادی سه حوزه تجاری و خرید، مذهبی و فعالیتهای ورزشی است.
منبع: دنیای اقتصاد
نظر شما